Bart De Backer: ‘’Installatie stopcontacten sneller en efficiënter maken’’

Dit interview eindigt met een uitnodiging: binnen een jaar mogen we opnieuw op bezoek bij Bart De Backer. “Dan zal ik je vertellen of dit product aanslaat”, zegt de bedenker van ROND. Met zijn regelbare wandcontactdozen hoopt hij het installatieproces in de bouw te vereenvoudigen en later ook draadloos te maken. Na drie en een half jaar is zijn innovatief idee nu als product verkrijgbaar. De Backer droomt alvast van Europa.

In het bureau van Bart De Backer in Aalst kijken we meteen naar de hoeken van de kamer. We zijn benieuwd of de stopcontacten van ROND al in de muur zitten. Daarvoor zijn we nog iets te vroeg. Op het ogenblik van ons gesprek wordt de laatste hand gelegd aan de definitieve modellen. De Backer toont ons daarom twee proefpanelen waarin enkele regelbare wandcontactdozen geïntegreerd zijn. Het zijn restanten van de BAU-beurs in München, waar de meest innovatieve bedrijven midden januari hun producten mochten voorstellen. “We konden er voor het eerst ons concept bij een Europees publiek aftasten”, zegt Bart De Backer. “De reacties waren positief. Deelname aan de beurs was mogelijk door FIT (Flanders Investment & Trade). Met hen hopen we binnenkort ook deel te nemen aan handelsmissies naar Noorwegen, Zweden en Spanje. Met ROND willen we Europees gaan.”

Het innovatieproject neemt een hoge vlucht, dat is duidelijk. Maar waarom zou je een product  heruitvinden waar we zo aan gewend zijn? De Backer: “Ik zit al 25 jaar in de bouwsector, waarvan 18 jaar als zelfstandige. Met mijn firma BDB Concepts kom ik als integrator van domotica dagelijks in contact met stopcontacten. Vandaag is de installatie ervan een tijdrovende bezigheid want ze verloopt in drie stappen: de elektricien komt een eerste keer langs tijdens de ruwbouwfase om het inbouwdoosje en de kabels in te brengen. Na de pleisterwerken zorgt hij voor de aansluiting op het net. In de afwerkingsfase na de schilderwerken monteert hij het afdekplaatje en kan er eindelijk getest worden. Ik treed op als hoofdaannemer en voor mij tellen de manuren die daarin kruipen. Kan dat niet efficiënter, dacht ik?”

Met een innovatieve integratiemethode, waarvoor ROND een patent verkreeg, hoopt De Backer die arbeidsintensieve techniek te vereenvoudigen en te versnellen. “Een elektricien zal dit stopcontact in één beweging kunnen plaatsen tijdens de ruwbouwfase. Niet meer plakken, maar meteen boren en vastzetten. De stopcontacten kunnen aangesloten worden en de installateur schuift ze afhankelijk van het type bouw in de juiste stand. Het regelsysteem is geschikt voor vier verschillende wanden: cellenbeton, klassieke baksteen, MDF en Gyproc platen.”

Intelligent

Wanneer we de stekkerdoos van nabij bekijken, merken we op dat de behuizing vrij groot is voor zo’n minimalistisch product. “De stopcontacten moeten slimme producten worden”, vertelt de Aalstenaar. “Er is dus wat ruimte nodig om die intelligentie er in te stoppen. Dankzij het internet of things (waarbij alle apparaten op het net worden aangesloten) en Bluetooth 5 maken we er in een latere fase draadloze, zelfsturende producten van. Ook energy harvesting is een belangrijk element: door op de schakelaar te drukken, wek je voldoende energie op om het signaal uit te zenden. In dat draadloze verhaal geloof ik enorm. Prutsen met kabels is niet meer van deze tijd.”

Staat de bouwsector open voor die vernieuwing? “In zeventig jaar tijd is er aan het installatieproces amper iets veranderd. De bouwsector blijft zich vaak vastklampen aan het klassieke. Kijk maar hoe lang het duurde voor domotica zijn plaats vond in onze woningen. Maar de evoluties zijn onomkeerbaar: technologie zal alleen maar toenemen. Er is ook een nieuwe generatie op komst voor wie ‘smart’ de normaalste zaak van de wereld is. De traditionele installateurs zullen misschien wat moeilijker te overtuigen zijn. Tot ze de rekening maken, want we hebben in de prijszetting berekend dat ze 8 euro meer zullen verdienen aan de installatie ten opzichte van een standaard model. Tijdswinst is de doorslaggevende factor. Want naast de snellere installatie, sparen ze ook verloren uren en verplaatsingskosten uit.”

Ontwikkeling

Op het proefpaneel zien we hoe de stopcontacten perfect geïntegreerd zitten in het oppervlak. Visueel dus een verschil met de vierkante en rechthoekige plaatjes die we kennen van onze muren. “Het esthetische aspect is er pas in de ontwikkelingsfase bijgekomen. We hebben twee modellen: een trimless-versie, zonder zichtbare buitenrand, en een versie met een ring, die in kleur aanpasbaar is.” De Backer speelt in op de minimalistische trend. “Als integrator werken we het elektriciteitsplan uit voor onze klanten. Regelmatig krijg ik de vraag: heb je niet eens iets anders? Stopcontacten en schakelaars zijn functioneel, maar worden aanzien als storende elementen. Voor architecten hebben ze geen enkele meerwaarde. Als ze konden, bouwden ze huizen zonder elektriciteit (lacht).”

Voor de 51-jarige ondernemer was het innovatieve concept zonneklaar. Maar hoe maak je van dat idee nu een echt product? “Ik ken niets van productontwikkeling. Daarom ging ik in zee met Lemon Companies, een Antwerps bedrijf gespecialiseerd in web- en productdesign. Als ik mijn allereerste 3D-tekeningen erbij neem en zie hoe het product nu ontwikkeld is, hebben die jonge ingenieurs goed geluisterd naar wat ik voor ogen had. Lemon Companies werd ook een belangrijke aandeelhouder van ROND.”

Patent
Zo’n drie en een half jaar ligt er tussen het innovatieve idee en het definitieve product. “Na een jaar voorbereiding konden we het subsidiedossier bij VLAIO binnenhalen. Dan heb ik echt een streepje gezet: zover zijn wel al, we kunnen groeien. Naast de financiële steun was ook hun expertise heel belangrijk. De bedrijfsadviseurs van VLAIO dachten met ons mee. Zo konden we bijvoorbeeld een metaalstudie uitvoeren.” Een ander belangrijk moment was het verkrijgen van een patent. “Dat danken we aan de verstelbare hoogteregeling en de integratie van een printplaat in het stopcontact. Dat nieuws zorgde voor een geweldig gevoel, want je hebt dan werkelijk iets in handen dat nog niet bestaat.”

Tijd om ROND op de wereld los te laten. “Nu staan we voor de echte uitdaging: het product commercialiseren. Als alles goed loopt, zijn de stopcontacten half maart te koop via de website. De drukknoppen volgen half april. De nadruk ligt op e-commerce, maar je zal ons ook in de groothandels vinden.” Na 25 jaar is dit een nieuwe wending in de carrière van De Backer. “Met dit project kom ik echt uit mijn comfortzone. Sinds anderhalf jaar ben ik met ROND twee tot drie dagen in de week bezig. Maar mijn zaak loopt ondertussen verder. Als je met zo’n innovatief concept begint, moet je ook een plan B hebben. Vandaag is het dus een kwestie van de taken verdelen.”

Het enthousiasme van de bedenker, maakt ons nieuwsgierig. Zal dit product aanslaan? “Er ligt in elk geval een enorme markt voor ons”, zegt De Backer zelfverzekerd. “Hoeveel stopcontacten er nu precies verkocht worden, konden we niet achterhalen. Maar bekijk je het gemiddelde aantal bouwvergunningen in Europa, dan kom je aan meer dan vier miljard stuks per jaar. Kom binnen een jaar gerust nog eens langs. Dan zal ik je kunnen vertellen of al die inspanningen geloond hebben.”

 

http://www.rond.io