De Zaak Pastinaak

Vlaanderen wordt wakker. Steeds meer KMO’s beseffen dat zij wel degelijk kunnen groeien door in te zetten op sociale media. Aanleiding? De Zaak Pastinaak. Jawel: een witte wortel heeft onze ondernemersogen geopend. Beter laat dan nooit.

Voor wie het in Keulen hoort donderen: begin dit jaar deed een de VRT een test in Eeklo. Twee maanden lang werd de pastinaak daar via Facebook gepromoot. De advertentie was goedgemaakt en vooral: goed gemikt. En de resultaten waren verbluffend. In de plaatselijke Colruyt steeg de verkoop van de vergeten groente met maar liefst 436%. Echt kras.

Vanwaar dit succes? Heel eenvoudig. De advertentie oogde knap. Smakelijk, smooth. En ze zat slim genesteld in een hippe foodblog. Maar hét vernuft zat ‘m in de doelgroepbepaling. De ciblage. Eerst werd de regio afgelijnd: een straal van 5 kilometer rond de Kerkstraat in Eeklo. Daarin selecteerden de programmamakers enkel de vrouwen. Omdat zij doorgaans toch de decision makers zijn als het op keukenaankopen komt. Vervolgens richtten de marketeers hun pijlen op de fans van ‘Dagelijkse Kost’. Anders gezegd: vrouwen die als eens een receptje uittesten. Fastfoodfans (MacDo, Quick,…) werden dan weer uitgesloten. Kwestie van de doelgroep zo nog wat uit te kammen. Voorts werd de advertentie getimed net voor de middag en in de vooravond. Kortom: de momenten waarop de maag begint de knorren en waarop de keukenknopen worden doorgehakt. Het speerpunt van de campagne lag vooral op de woensdagmiddag. Dan zijn de kinderen thuis. Moeders verwennen hun kroost graag met een lekker gerechtje.

En ziedaar: de verkoop van pastinaken piekt in het hartje van Eeklo. Well played, marketeers! Maar was De Zaak Pastinaak nu echt een tour de force? Helemaal niet. Ook u, beste ondernemer, had dit kunnen bedenken. Adverteren op Facebook is geen kwantumfysica of zo. Je hebt er maar drie zaken voor nodig. Vooreerst: een beetje kennis. Hoe werken sociale media? Hoe zit het FB-algoritme in elkaar? Wat werkt en wat niet? De hots en de nots, de do’s en de dont’s. Ten tweede: budget. Dat hoeft niet eens veel te zijn. Met 100 euro bereik je al duizenden mensen. En vooral: de juiste mensen. Jouw doelgroep. En tot slot, het allerbelangrijkste: een flinke portie gezond verstand.

Dat gezond verstand zal je nodig hebben om je doelgroep te bepalen. Want dat is de sleutel naar succes. Wees niet bang om klein te cibleren. Hoe beter je doelgroep is afgelijnd, hoe groter de interesse zal zijn. En hoe goedkoper de advertentie wordt voor jou. Bij een te grote doelgroep zal het interesseniveau dalen en je ‘kost-per-resultaat’ stijgen.

De commerciële macht van sociale media zal komende jaren nog fors toenemen. Watch our words. Dus spring nu mee op de trein. Want wat lukt met de pastinaak, kan ook voor uw zaak.

Frederic Devos, zaakvoerder van Cassius communicatiebureau gespecialiseerd in social media marketing voor KMO’s.