Advies: De geheime politieke Facebook-receptjes

Sociaal media-advies door Frederic Devos (Cassius)

Politici hebben de kracht van sociale media ontdekt. Qua open-deuren intrappen kan deze stelling wel tellen. Maar sedert begin september kan de theorie ook gestaafd worden met harde cijfers. Uit de aangiften van de verkiezingsuitgaven blijkt dat een kwart van alle politieke campagnebudgetten naar sociale media ging.

Koploper is het Vlaams Belang. De sterkste stijger dropte maar liefst 51,2% van zijn totale budget in het Facebookmandje. Kras. Mediawatchers en marketeers zijn het roerend eens: Facebook heeft een bijzonder groot aandeel in de verkiezingsoverwinning van het Vlaams Belang. Sociale media lieten extreem rechts toe om traditionele media te omzeilen en hun boodschap rechtstreeks naar de kiezer te richten. Hun strategie was uitgekiend en tegelijk ook heel simpel. Ziehier drie slimme krachtlijnen die je ook kan aanwenden in jouw onderneming.

1. De aanhouder wint

Het VB besloot in 2014 al om voluit in te zetten op sociale media. En dat heeft ze ook gedaan. Elke dag weer. Jarenlang. Kortom: de aanhouder wint. Wie succes wil boeken op sociale media moet veel zaaien, veel bemesten… om dan pas te gaan oogsten. Op 26 mei was het oogsttijd voor het VB.

In bedrijfstermen: onderhoud je sociale mediaplatformen goed. Drop regelmatig een zeer interessante status. Wissel die af met een leuke behind-the-scenes foto. Dat is zaaien. Je volgers aan je binden. Dit hoeft niet eens tijdrovend te zijn. Met de ‘Facebook Creator Studio’ kan je je Facebook- en Instagramposts over een langere periode inplannen. De tool is heel handig en makkelijk in gebruik. Hou tegelijk wel wat marge over om in te spelen op de actualiteit.

2. Goed gemikt maatwerk

Bedrijven die op sociale media adverteren willen vaak zoveel mogelijk mensen bereiken. Fout! Je wil de juiste mensen bereiken. Kinderloze koppels moet je geen luiers aanpraten. Zorg dus voor een nauwe doelgroep en stem daar je boodschap op af. Advertenties à la tête du client, zeg maar.

Enkele voorbeelden uit de politiek:

  • SP-a targette haar advertenties over het minimum-pensioen naar burgers die op de drempel van hun pensioen stonden.
  • Het Vlaams Belang richtte haar propaganda over de ‘Vlaamse identiteit’ naar de kiezers van N-VA.
  • Open VLD mikte haar flexi-jobs naar ondernemers uit de horeca-sector.
  • Eentje uit de band: de ‘Vlamingen verdienen beter’-campagne van het VB was opgebouwd rond onze typische wielercultuur. Wel, die advertentie werd ook specifiek gericht naar… liefhebbers van de Ronde van Vlaanderen. Kwestie van een gevoelige snaar te raken.

Zaaien, bemesten… en met advertenties kan je gaan oogsten. Mik je product daarom naar de juiste doelgroep. Je advertentie zal efficiënter en dus goedkoper zijn. Richt je pampercampagne dus naar gezinnen met piepjonge kinderen. En maak misschien nog een aparte advertentie voor zwangere mama’s.

3. Back to basics

Een sterke oneliner met een sterk beeld: meer heb je soms niet nodig om vlotjes binnen te komen. Politieke partijen hebben dat goed begrepen. Ondernemingen (doorgaans) niet. Ze droppen teveel info in hun boodschappen. Vandaar de wijze raad: go back to basics. Hou je aan de essentie. Omschrijf de kracht van je dienst of je product in een lekker bekkende zin. Zorg dat je foto nauw aansluit bij die boodschap. Voorzie wel een link of ‘Meer info’-knop.

Sterke beelden en knappe zinnen zorgen ook voor meer interactie en betrokkenheid. Hierdoor gaan meer mensen je post of advertentie zien. Dat sneeuwbaleffect kan soms gekke resultaten opleveren. In de laatste campagneweek kregen VB-posts maar liefst 101.727 interacties. Da’s dubbel zoveel als N-VA en vier keer zoveel als Open VLD. Het resultaat is bekend. Stel je voor dat jouw onderneming er ook in slaagt om zo te groeien door slim in te zetten op sociale media… De moeite waard toch?

Dit advies verscheen in het magazine Vrij & Vrouwelijk Ondernemen.

Meer informatie: www.cassius-communicatie.be

Sociale media advies afbeelding.JPG