Advies: Checklist: is jouw website wettelijk wel in orde?

Social Media-advies door Frederic Devos (Cassius Communicatie)

Wie een website op het internet dropt, gaat doorgaans niet over een nacht ijs. De site moet goed ogen, gebruiksvriendelijk zijn, glashelder, responsief, you name it. Maar wist je dat bepaalde gegevens bij wet verplicht moeten opgenomen worden?

Gek genoeg gaan flink wat bedrijven hier de mist in. Zelfs webbouwers vergeten hun klanten hierop te wijzen. En dat is naar. Als een inspecteur van de FOD Economie je op een fout betrapt, dan kan daar een bittere boete aan vasthangen. Wil je weten hoe het zit met jouw website? Doorloop dan deze checklist.

Eerst dit: de verplichte vermeldingen gelden niet alleen voor je website. Ook op de Facebook-pagina van je onderneming moeten al deze gegevens opgenomen worden.

1. De naam
Redelijk logisch, dit. Heeft je onderneming geen naam, dan plaats je gewoon je eigen naam.

2. Adres
Het adres waar je bedrijf gevestigd is. Ook dit is evident.

3. Contactgegevens
Je moet minstens één kanaal opgeven waarmee een snelle en efficiënte communicatie met je onderneming mogelijk is. Vrij vertaald: minstens een telefoonnummer en/of e-mailadres.

4. BTW- en ondernemingsnummer
Maar die gelijken toch zo goed op elkaar? Inderdaad. Toch moet je BTWnummer en ondernemingsnummer apart vermelden, elk onder hun eigen structuur. Het ondernemingsnummer begint dus met 0 of 1 en vervolgens negen cijfers. Het BTW-nummer: BTW BE en dan… het ondernemingsnummer. De wet is de wet.

5. De toezichthoudende autoriteit
Heb je voor jouw handelsactiviteit een vergunning nodig? Vermeld dan zeker de gegevens van de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Een bekend voorbeeld: de vastgoedmakelaar.

6. Gereglementeerd beroep
Is je beroep gereglementeerd, benoem dan jouw beroepsvereniging en de beroepstitel. Verwijs ook naar je beroepsregels.

7. Gedragscode
Heeft jouw onderneming een gedragscode ondertekend, zoals bijvoorbeeld de fitness-gedragscode? Wel, dan moet je dat ook vermelden. Bovendien moet je ook opgeven waar de bezoeker die gedragscode kan raadplegen.

Deze verplichte vermeldingen gelden niet alleen voor ondernemingen, maar ook voor vrije beroepen.

En nu…?
Scoor je geen zeven op zeven? Welaan dan: spoed je naar je computer en zet de scheve situatie recht. Of bel naar je webmaster en vermeld er fijntjes bij dat hij of zij dat wel had mogen signaleren. De FOD Economie controleert jaarlijks enkele duizenden sites. Boetes kunnen oplopen van 156 euro tot 60.000 euro.

Er is nog meer. Eigenlijk is het niet gedaan. Ook de Europese GDPRwetgeving verwacht dat je website aan bepaalde voorwaarden voldoet. Als je webstek gebruik maakt van cookies, bijvoorbeeld, dan moet je de digitale bezoeker hierover inlichten. Daarop moet hij dan zijn toestemming geven. En zo liggen er nog wel wat distels en doornen op het digitale GDPRpad. Webshops moeten eveneens aan bijkomende verplichtingen voldoen. Die staan trouwens netjes opgelijst op de website van de FOD Economie. Ziezo. Hopelijk zijn je website en de Facebook-pagina van je onderneming nu wettelijk volledig in orde. En wie weet ontloop je hierdoor een boete en heb je een smak geld bespaard.

Graag gedaan, hoor.

Dit advies verscheen in het magazine Vrij Ondernemen.

Meer informatie: www.cassius-communicatie.be

Social Media advies screenshot