99 jaar artisanale marsepein van Sleeubus

Drie jaar geleden stond familiebedrijf en marsepeinmaker Sleeubus in de etalage. Vriend van de familie, Bart Peelmans, twijfelde niet. “Vijfentwintig jaar geleden trok ik met een van mijn beste vrienden en vierde generatie Sleeubus door Portugal. Dan al spraken we ervan om ooit het bedrijf over te nemen. Vandaag heb ik samen met de twee zonen en een nicht het bedrijf in handen.”

Je runt het bedrijf samen met drie familieleden Sleeubus. Is dat een lastige positie als enige buitenstaander?
“We hebben daar bij de start heel duidelijke afspraken over gemaakt. Het operationele en de commerciële strategie zijn voor mij. Zij kijken natuurlijk mee, maar dat is niet over de schouder. Dat is ondersteunend met familiale kennis. Als het gaat over familiale gevoeligheden ga ik steeds bij hen te rade. Het nieuwe consumentenmerk Louis D’Anvers is daar een mooi voorbeeld van. Louis Sleeubus is de grondlegger van het bedrijf. Het spreekt dus voor zich dat we zo’n zaken overleggen met de familie.”

Met het nieuwe consumentenmerk Louis D’Anvers gaf je al vrij snel een nieuwe toets aan het bedrijf.
“De originele naam in het Frans, Massepein Sleeubus, is moeilijk om internationaal aan de man te brengen. Enerzijds hebben we onze B2B markt die de bakker bevoorraadt. Die zijn Sleeubus gewoon en weten waar het merk voor staat. Op de consumentenmarkt ligt dat moeilijker. We zijn wel bekend in het Antwerpse, maar daarbuiten is dat niet zo evident. Zo is Louis D’anvers geboren. Louis naar Louis Sleeubus, de oprichter. Anvers was eveneens een logische keuze omdat er heel wat Antwerpse producten al erg bekend zijn. Denk maar aan de Antwerpse handjes,Bolleke De Koninck of Elixir D’Anvers.”

Lees het volledige artikel: